I foredraget “Kirken trenger en rebranding” snakket jeg om hvordan det kan ha seg at den beste historien som noensinne er fortalt – historien om Gud som ble menneske og vil ha en relasjon med hver enkelt av oss – kan fremstå som irrelevant for de fleste i dag.
Uten å være tydelig på hva Jesus inviterer folk inn til, så har ikke kirken noe unikt å bidra med. Jeg beskrev to kommunikasjonsmessige grøfter som kirken har gått i, i et forsøk på å kommunisere til et moderne, til dels post-kristent publikum. Kameleonkirken glir inn i samtiden i en slik grad at den nærmest forsvinner eller gjør seg selv overflødig, mens skilpaddekirken frastøter folk ved å gå all inn på selvrettferdighet og fokusere mer på kulturkrig enn nåde.
Til slutt pekte jeg på løvekirken, som tar tilbake sitt originale brand, og som er krystallklar på at meningen med livet er å bli mer lik Jesus, og at bare en relasjon med ham kan forvandle våre hjerter og sinn. Når våre hjerter forandres, så forandres verden.
Peder er tidligere politisk rågiver og stabssjef i Høyre. Nå er han partner og senior kommunikasjonsrågiver i PR-byrået Innoventi. Han har nylig gitt ut boken «Rebranding The Church». Han bor i Arendal sammen med sin kone og to barn.